سومین مراسم روز اینترنت پاک در باغ کتاب برگزار شد

انارستان سومین مراسم روز اینترنت امن‌تر یا اینترنت پاک در ایران را شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ در باغ کتاب تهران برگزار کرد. حجت‌الاسلام مهدی شیخ، نماینده تهران در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی که در این مراسم و در جمع دانش آموزان سخن می‌گفت با اشاره به امکانات اینترنت تصریح کرد: اینترنت برای کودکان کارکرد آموزشی و سرگرمی دارد، کلاس‌های اینترنتی، در مناطق محروم هم قابل دسترسی هستند. الان اینترنت به انجام ظریف‌ترین عمل‌های جراحی کمک می‌کند. اگر اینترنت مختل بشود خیلی از امکانات ساده مثل نور، گرمایش محیطی، حمل و نقل عمومی و… دچار اختلال می‌شوند چون سیستم مدیریت و کنترل اینها از طریق اینترنت است.

وی با اشاره به کارکردهای دوسویه مثبت و منفی تمام ابزارهای بشری از جمله اینترنت تصریح کرد: اینترنت هم مثل هر ابزار دیگری خطرات و تهدیدهایی دارد امروز در اینترنت همه جور جرمی رخ می‌دهد، بویژه اینکه مجرمان به‌آسانی هویت و جنسیت خود را پنهان می‌کنند، اما نباید به بهانه عوارض و خطرات از قابلیت‌ها و امکانات آن محروم بمانیم.

این استاد دانشگاه گفت: اما هنوز در ایران برخی بر این باورند برای مبارزه با آلودگی‌های اینترنت باید اینترنت را قطع کنیم. حذف اینترنت از زندگی نه میسر و نه مطلوب است ما باید روش صحیح استفاده از اینترنت را بیاموزیم و این به معنای دستیابی به اینترنت پاک است. یک بخشی از آن با کمک فناوری از سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام می‌شود، وجود سیمکارت‌های کودک و اینترنت‌های ویژه کودکان در دنیا برای نیل به همین هدف است، اما مهم‌ترین رکن در این زمینه آگاهی پدران و مادران و مربیان هستند، چون آنها هستند که باید برای فرزندان سطح دسترسی تعریف کنند.

شیخ ابراز داشت: باید  در این روز باهم برای رسیدن به اینترنت امن‌تر تلاش کنیم. انتظار این است که در این روز سراسر کشور روی موضوع اینترنت و چالش‌های آن متمرکز بشوند.

روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) هر سال در دومین روز دومین هفته از دومین ماه سال برگزار می‌شود. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۴ این روز را نامگذاری کرد و از آن زمان همه ساله متولی برگزاری این مراسم در سراسر دنیا است . امسال بیش از ۱۴۰ کشور دنیا، مراسم روز اینترنت امن‌تر را برگزار کردند و انارستان به‌عنوان نماینده رسمی روز جهانی اینترنت امن‌تر در ایران امسال سومین مراسم روز اینترنت امن‌تر در باغ کتاب تهران برگزار کرد.

هر سال شبکه Insafe یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب می‌کند. سال‌های پیش‌تر موضوعاتی مانند قلدری آنلاین و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار این شبکه بود. اما شعار امسال مثل پارسال «با هم برای اینترنت بهتر است Together for a better internet» بود.