علی رضا زارعی یرکی

معرفی زیست‌بوم انارستان فراتر از مرزهای ایران

کارگاه مشترک ایران و اندونزی با موضوع توانمندسازی‌ زنان و محافظت از کودکان در فضای مجازی در روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد. انارستان در زمره ارائه‌کنندگان اصلی این کارگاه بود.


علیرضا زارعی مدیر عامل هلدینگ امین در کارگاه مشترک ایران و اندونزی که در محل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، به معرفی زیست‌بوم کودک و نوجوان انارستان پرداخت و تاکید کرد: انارستان که در حوزه صیانت از فضای مجازی کودک و نوجوان فعالیت می‌کند بر پایه یک پژوهش در سه حوزه آسیب شناسی فضای مجازی، بررسی تجربیات جهانی و تحقیق و بررسی رفتار کودکان در فضای مجازی (ایران) شکل گرفت و بر اساس یافته‌های این پژوهش برای پاسخگویی به نیازهای والدین در سه حوزه آگاهی از امکانات و آسیب‌های فضای مجازی، تامین زیرساخت و ارائه ابزارهای مدیریت کودکان در فضای مجازی اقدام کرد.

وی افزود: بنابراین  انارستان به دنبال پاسخگویی به دغدغه‌های پدر و مادر امروزی در کنار پاسخگویی به نیازهای کودک و نوجوان در فضای مجازی است از همین رو در راستای افزایش سواد رسانه‌ای والدین و کودکان، تامین ابزارهای مدیریت استفاده کودکان از فضای مجازی و تولید، تحلیل و دسته‌بندی محتوای ویژه کودک گام برداشته است.

زارعی در ادامه تبیین اقدامات انارستان در این سه زمینه پرداخت و در این راستا امکانات و قابلیت‌های سیم‌کارت کودک و نوجوان انارستان و تبلت کودک و نوجوان نارتب را به‌عنوان ابزارهای مناسب برای استفاده کودکان از فضای مجازی برشمرد و از سامانه تحلیل محتوای چی‌خوبه و استدیوهای تولید پویانمایی و بازی دیجیتال انارستان گفت.

در ادامه این نشست کوثر سلیمی مسئول امور زنان سازمان تنظیم مقررات هم از اقدامات این سازمان در حوزه صیانت از فضای مجازی کودکان گفت. معاون وزارت توانمندسازی زنان اندونزی دیگر سخنران این کارکاه مشترک یود که گزارش یک برنامه پژوهشی درباره تهدیدات سایبری کودکان و نوجوانان در سطح کشور اندونزی را ارائه کرد، سخنران بعدی از یک وب‌سایت حمایت از کودکان آسیب دیده بود و سخنران آخر به معرفی مجموعه‌ای پرداخت که گروه‌های کنش‌گر حمایت از حقوق کودکان را سازمان‌دهی می‌کند.

گفتنی است این کارگاه طی روزهای ۲۲ و ۲۳ مهر ۱۳۹۹ به میزبانی معاون امور زنان ریاست جمهوری و همکاری مشاور امور زنان وزیر ارتباطات به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد. ارائه انارستان مورد استقبال طرف اندونزیایی قرار گرفت و مقرر شد دوطرف از طریق کانال‌های ارتباطی راه‌های همکاری مشترک و تبادل تجربیات را بررسی کنند.