جعفر زیاری روز اینترنت امن تر

پنجمین مراسم روز اینترنت امن‌تر در ایران برگزار شد

جامعه بهتر در گرو بهره‌گیری بهتر از فناوری

پنجمین مراسم روز جهانی اینترنت امن‌تر که در ایران با عنوان روز اینترنت پاک شناخته می‌شود، امروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن در دبیرستان هوشمند آبسال تهران با حضور رحمان عیسی‌زاده معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در پنجمین مراسم روز جهانی اینترنت امن‌تر که به همت انارستان نماینده رسمی روز اینترنت امن‌تر (SID- Safer Internet Day) در ایران برگزار شد، جعفر زیاری، مسئول برگزاری این رویداد ابراز داشت: امروز دومین روز از دومین هفته از دومین ماه سال میلادی همزمان با دویست کشور دنیا ما هم در ایران روز اینترنت امن‌تر را جشن می‌گیریم. کمیسیون اروپا در سال ۲۰۰۴ این روز را نامگذاری کرد با این رویکرد که اینترنت هم مانند هر ابزار دیگری مزایا و مخاطرات را در کنار هم دارد. مانند آتش هم هم می تواند برای آشپزی و گرمایش به ما کمک کند و هم ممکن است عامل آتش‌سوزی بشود.

 

اینترنت امن‌تر نیازمند رویکرد رفتاری خودآگاه است

مسئول برگزاری روز اینترنت امن‌تر در ایران، تصریح کرد: هر سال شبکه هدایت‌گر این پویش یک موضوع متفاوت را برای برگزاری این رویداد انتخاب می‌کند تا توجه همگان از کاربران تا صاحبنظران را به یکی از چالش‌های فضای مجازی جلب کند. سال‌های پیش‌تر موضوعاتی مانند قلدری آنلاین و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار این شبکه بود، در سال۲۰۱۰ با شعار «فکر کن قبل از اینکه پُست بگذاری» عرضه اطلاعات و تصاویر شخصی آنلاین مورد توجه قرار گرفت و موضوع روز اینترنت امن‌تر در سال ۲۰۱۱ زندگی مجازی بود که با شعار «این بیشتر از یک بازی است، این زندگی توست.» مطرح شد و  شعار چند سال اخیر «همه با هم برای اینترنت بهتر» است.

زیاری تاکید کرد: اینترنت پاک یا اینترنت امن‌تر صرفا با ابزارها تامین نمی‌شود بلکه نیازمند اتخاذ یک رویکرد رفتاری است، رویکردی که به دنبال درک و شناخت درست تکنولوژی و چالش‌های آن است و ما در روز اینترنت امن‌تر در پی آگاهی بخشی برای نهادینه کردن یک رویکرد رفتاری هستیم.

 

بهره‌گیری از فناوری برای افزایش میانگین ضریب هوشی جامعه

رحمان عیسی‌زاده، معاون دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه «یکی از شاخص‌های پیشرفتگی کشورها جامعه اطلاعاتی است»، اظهار کرد: در اجلاس سال ۲۰۱۸ چهار موضوع مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها بحث آموزش و بویژه نقش تکنولوژی‌های نوین در آموزش بود.

عیسی‌زاده در ادامه از یک مدل چهار وجهی در توسعه فناوری در جامعه یادکرد و گفت: نخستین وجه آن زیر ساخت است؛ مثلا شاخص تعداد رایانه نسبت به تعداد افراد هر جامعه. در سال ۲۰۰۳ در بسیاری از کشورهای اروپایی میزان داشتن رایانه به ازای هر نفر بررسی شد به عنوان مثال در فنلاند به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱۳ رایانه وجود داشت، در امریکا به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸۶ و در ایران همین الان در آموزش و پرورش به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از ۴ رایانه وجود دارد.

وی افزود: در دنیا حدود ۵۰۰ میلیارد تجهیزات ارتباطی هوشمند به هم وصل هستند و در زمینه استفاده از سیستم‌های هوشمند طی این دو سال به علت شیوع کرونا و اجباری شدن آموزش آنلاین رشد بسیار زیادی در ایران داشته‌ایم. استفاده از گوشی هوشمند و تبلت در مدارس ممنوع بود، الان همان مسئولان می‌گویند چرا تبلت در اختیار حدود ۳ میلیون دانش آموز نیست؟! این تغییر رویکرد یک پیشرفت است.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازگو کرد: شاخص دیگر نیروی انسانی است. الان بسیاری از جوانان متخصص نرم‌افزار در همین داخل ایران برای کشورهای خارجی کار می‌کنند، این امکان را فناوری اطلاعات فراهم کرده است که محدودیت جغرافیایی را از میان برداشته است.

معاون فناوری اطلاعات آموزش و پرورش

عیسی‌زاده ابراز داشت: خوشبختانه در آموزش و پرورش بحث سواد دیجیتالی بزودی در پنج درصد مدارس ابتدایی اغاز می‌شود که این طرح به معنی یاددادن برنامه نویسی به کودکان است که لازم است در گام نخست معلم‌ها یادبگیرند و توانمند بشوند.

وی سیاست‌های دولت برای پیشرفت فناوری در امر آموزش و همچنین نقش نهادهایی که می توانند فناوری را در زمینه توسعه بکار بگیرند، وجوه دیگر این مدل توسعه در حوزه جامعه اطلاعاتی عنوان کرد و در پایان گفت: در امریکا در دانشگاه هاروارد از حدود ۵۵ سال پیش پروژه ای با نام پروژه صفر zero project اجرا کرده که به نقش فناوری اطلاعات در بالا بردن هوش جامعه می‌پردازد. میانگین هوش یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه‌یافته‌گی کشورهاست. اینها با همین ابزار تلاش می‌کنند دنیا را تحت سلطه بگیرند. در ایران میانگین هوش جامعه ۸۴ است که از سطح میانگین کلی کشورها پایین‌تر هستیم، اما هرچه از فناوری در آموزش استفاده کنیم می‌توانیم سطح هوش را بالا ببریم.

گفتنی است افزون بر دانش آموزان که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم حضور داشتند، شمار زیادی از علاقمندان هم بصورت زنده از طریق فضای مجازی و صفحه اینستاگرام خبرفوری در این مراسم شرکت کردند.