تولید تبلت کودک و نوجوان برای دسترسی به فضای مجازی پاک و امن

محمد آزمون مدیر عامل راهکارهای هوشمند امین تولیدکننده نارتب (تبلت کودک و نوجوان انارستان) در گفت‌وگو با ایسکانیوز، از اهداف و رویکردهای مجموعه نارتب گفت و با نگاهی به گذشته، از چالش‌ها یاد کرد و روند پیشرفت را بیان کرد و در ادامه به توصیف دستاوردها پرداخت و برنامه‌های آینده از جمله افتتاح کارخانه تولید تلفن همراه و تجهیزات هوشمند مراغه را بازگو کرد.


آزمون با اشاره به زمینه فعالیت این شرکت در حوزه فضای مجازی کودک و نوجوان، تصریح کرد: در تمام دنیا راهکارهای متفاوتی برای بهره‌مندی کودکان از امکانات و قابلیت های مختلف آموزشی، پرورشی و سرگرمی، فضای مجازی وجود دارد.

وی افزود: همه پدر و مادرهای دنیا دغدغه آموزش و تربیت فرزندان خود را دارند، ما نمی‌توانیم بگوییم چون ایرانی هستیم، ماهیت آموزش فرزندان ما با مردم دنیا متفاوت است، اصول تربیتی و اخلاقی در همه فرهنگ‌ها یکی است باید بچه‌ها در سنین مختلف با موارد گوناگون آشنا بشوند، اما می‌دانیم که پدران و مادران ایرانی حساسیت ویژه‌ای روی تربیت با مولفه‌های هویتی ایرانی و اسلامی دارند.

وی با اشاره به اینکه حوزه کودک و نوجوان در کشور متولی نداشت، گفت: از سال ۹۳ ما پژوهش و نیازسنجی را در زمینه فضای مجازی کودک و نوجوان آغاز کردیم و در ادامه برای برآوردن نیازها و کاستی‌ها روی ابزارهای مدیریت استفاده فرزندان از اینترنت و دستگاه‌های هوشمند متمرکز شدیم. در این زمینه به یکسری دسترسی خاص روی هسته اصلی اندروید نیاز داشتیم که توانستیم یک نسخه از اندروید را برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز خانواده و کودکان بومی‌سازی کنیم.

آزمون ادامه داد: دامنه اندروید یک سیستم عامل باز است، با آگاهی از قواعد حاکم به آن، همه می توانند به این سیستم عامل دسترسی پیدا کنند و فعالیت‌هایی را انجام دهند. ما توانستیم روی اندروید سرویس‌های خودمان را تعریف کنیم و خروجی این کار داشتن یک سیستم عامل روی کدها و هندل کردن سرویس‌ها شد.

وی تصریح کرد: با سامسونگ و هواوی در حوزه سخت افزار تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم اما زمانی که این شرکت‌ها متوجه شدند که کاربر در فضای ما فعالیت می‌کند نه در فضای آنها، دیگر حاضر نشدند که سخت افزارشان را با ما به اشتراک بگذارند. اینجا ارزش کاربر به خودی خود مشخص می‌شود. همه شرکت‌های تولیدکننده سخت افزار می‌خواهند کاربر برای خودشان باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اضافه کرد: بعد از این موضوع ما سعی کردیم که خودمان سخت افزار را طراحی و تولید کنیم هم‌اکنون ما هویت نارتب (تبلت ویژه کودکان) را با استانداردهای خودمان ساختیم تا تبلت کودک را با ویژگی هایی تولید کنیم که پاسخگوی انتظارات والدین و نیازهای کودک ایرانی باشد.

وی ادامه داد: تاکنون ۹مدل تبلت طراحی، تولید و به فروش رساندیم تا جاییکه هم‌اکنون در حوزه تبلت نخستین شرکت ایرانی هستیم که مالکیت معنوی سخت افزار را برای خودش دارد و توانسته از تحقیقات بازار به اسکیچ و طراحی صنعتی و تولید سخت افزار برسد.

وی با تأکید براینکه این شرکت همانند سایر شرکت‌ها تمام قطعات را تولید نمی‌کند، گفت: مانند همه برندهای شناخته شده و معتبر، برخی قطعات تبلت را به شرکت‌های تولیدکننده سفارش می دهیم تا بر پایه طراحی و مشخصات درخواستی ما تولید کنند. تا امروز توانسته ایم، نزدیک به ۱۰۰ هزار دستگاه تبلت را به کاربر نهایی بفروشیم.

آزمون افزود: با توجه به اینکه هم‌اکنون جای پای خود را در بازار تبلت و موبایل باز کرده ایم و توانستیم سهمی از بازار را به خود اختصاص دهیم با جذب سرمایه‌گذاری قرار است، بزرگترین خط تولید موبایل و تجهیزات هوشمند همراه را در مراغه افتتاح کنیم. در این کارخانه به جز تبلت و گوشی تلفن همراه یکسری محصولات دیگر از جمله ابزارهای آموزشی هوشمند، اندروید باکس، ساعت مچی هوشمند و… را تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه ما دو برند موبایل و تبلت را داریم، گفت: ساختن یک برند و ایجاد یک هویت جدید در بازار راه خودش را طی خواهد کرد وقتی که این برند حرکت می کند، ارزش خود را نیز پیدا می کند. ما تنها به دنبال فروش سخت افزار به مشتری نیستیم بلکه تلاش می کنیم سرویس و محتوا هم در اختیارشان قرار بدهیم.

وی قیمت این تبلت‌های کودک را بین یک میلیون و ۴۰۰ تا دو میلیون ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: کسانی که از این تبلت‌ها استفاده می‌کنند دیگر دغدغه محتوا شامل اپلیکشین، فیلم، کارتون و کتاب صوتی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که ما نسل یک نارتب را تولید کردیم با دو گروه از مالزی و اندونزی به‌صورت تصادفی دیدارهایی داشتیم، حساسیت‌های تربیتی کودکان در خارج از ایران نیز زیاد است آنها از تبلت‌های ما استقبال کردند چون به دنبال محتوای پاک برای کودکان خود هستند ما براین اساس نسل دوم نارتب را برمبنای چند زبانه بودن طراحی کردیم. بنابراین زمانی که تبلت را روشن می‌کنیم، نخست باید زبان مورد نظر را انتخاب کنیم و سپس از محتوای آن استفاده ‌کنیم. ما تنها شرکتی هستیم که از سیستم عامل بومی بهره‌مند هستیم.